Ik ben ZZP-er. Nu nog klanten!

In de Metro stond een interview met Frank Alfrink, directeur van ZZP Nederland. Alfrink vertelde dat 1/5 van de freelancers er binnen het jaar het bijltje erbij neergooit vanwege gebrek aan werk. Ik wist dat het om grote aantallen ging, maar toch schrok ik van dit cijfer. Vooral ook, omdat na vier jaar nog maar 57% van de freelancers als zelfstandige actief is.

“Heel veel ZZP-ers zijn goed in hun vak”” zegt Alfrink, “Maar een goede wijkverpleegster, vrachtwagenchauffeur of ingenieur is nog geen goede ondernemer. We krijgen heel veel vragen van mensen die niet goed weten of ze een website moeten hebben of hoe ze social media in kunnen zetten om klanten te werven.”

Dit slaat de spijker op zijn kop! Een logo, een website, een zakelijk e-mailadres, een enkele opdrachtgever en je kunt als ZZP-er beginnen. Maar op het moment dat de eerste opdrachten opdrogen, komt de realiteit. Hoe kom je aan nieuwe klanten?

Eerst kwamen de opdrachten naar je toe en opeens moet je gaan ondernemen. Als je niet vanaf het begin af aan al begint met zaaien, voor tijden van “droogte”, heb je opeens een flinke achterstand en is er geen brood op de plank. Je gaat aan jezelf en alles twijfelen. Wat nu? Hoe voorkom je dat jouw salesproces voornamelijk afhankelijk is van toevalligheden? Hoe kom je aan klanten? Hoe ga je je positioneren? Hoe word je zichtbaar? Waarom moet een potentiele klant voor jou kiezen? Welk uurtarief is reëel? etc. etc. Allemaal vragen waar je nooit goed over nagedacht hebt worden opeens relevant.

Kortom, hoe krijg je de regie over je eigen acquisitie? De belangrijkste stap is in actie komen en niet te blijven afwachten! Denk aan de woorden van Johan Cruijff  “Elk nadeel heb z’n voordeel”. Als je geen opdrachten hebt, heb je alle tijd om aan jouw onderneming en acquisitie te werken. Grijp je kans!

Nadat je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, kun je een strategie uitstippelen en starten met doelgericht acquireren (klanten werven). Stukje bij beetje bouw je een buffer op met warne contacten en potentiele klanten (salespijplijn). De waarde van zo’n salespijplijn heb ikzelf deze week weer mogen ervaren. De afgelopen weken ben ik vooral druk doende geweest met het uitrollen van Samen Met JOS, waardoor mijn acquisitie niet de aandacht heeft gekregen die het verdient. Daarom ben ik afgelopen week met een fijnkam door mijn contacten gegaan en heb ik mijn “laag hangend fruit” gebeld. Met als gevolg 6 bezoekafspraken en 2 telefonisch toegezegde opdrachten. Vanaf nu ga ik mijn acquisitie weer bijhouden en 1 dagdeel per week bellen. Het loont echt!

Wil je ook leren hoe je een salespijplijn opbouwt en klanten werft? Zie mijn 1-op-1 trajecten coaching, training en advies trajecten. Samen brengen we jouw acquisitie stapje voor stapje op een hoger niveau kunnen.

Wil je nog meer blogs ontvangen? Meld je aan voor de JOS Post

Oh ja, ik vind het fijn als je reageert op mijn JOS POST.

– Joyce


Hoe kom jij aan klanten? Ik ben benieuwd!