Wat heb jij nodig om jouw sales doelstellingen te behalen?

Afgelopen maandag was ik bij ZZP Connect, met als thema “Serendipiteit en Zaken”. Een mooi netwerkenvent, bestaande uit diverse workshops en een netwerkborrel. De grote opkomst stond borg voor veel toevallige en waardevolle ontmoetingen, oftewel serendipiteit. Tijdens de borrel heb ik samen met oude en nieuwe gezichten op het nieuwe jaar getoost. Dit was meteen een uitgelezen kans om elkaar bij te praten. Hetgeen dus ook volop gebeurde. Wat een mooie plannen allemaal! Heel inspirerend en wat een energie! 2016 belooft een mooi jaar te worden!

Ikzelf ben ook altijd geïnteresseerd in de sales doelstellingen van zelfstandige ondernemers en als ik daar naar vraag krijg ik meestal dezelfde antwoorden, te weten: meer klanten, meer omzet en meer naamsbekendheid. Zeer logisch, want dat is wat iedere ondernemer wil! Alleen de vraag: “hoe ga je dit bewerkstelligen?” is een stuk moeilijker te beantwoorden. Dan krijg ik vaak als standaard antwoord: “meer netwerken en de juiste personen ontmoeten”. Het wordt nog lastiger, als ik verder doorvraag, want er is vaak niet echt een plan. Bloggen, een nieuwsbrief of social media worden ook wel eens genoemd, maar dat is het dan ook. Allemaal stuk voor stuk een waardevolle schakel in het salesproces, maar ook allemaal voornamelijk afhankelijk van toevalligheden. Het wordt pas echt interessant als je de regie over je eigen acquisitie krijgt en behoudt, maar hoe doe je dat?

Ik heb samen met diverse zelfstandige ondernemers, zoals jijzelf, deze uitdaging mogen aangaan. Samen hebben we hun sales-pitches (per doelgroep en dienst/product) aangescherpt en vervolgens doelstellingen, focus en strategie bepaald. Kortom: Hoe kan jij helpen? Wie ga je daarvoor benaderen en met welk verhaal? Want op het moment dat dit kristal helder is, kun je een plan van aanpak opstellen, welke je vervolgens koppelt aan jouw sales doelstellingen. Door te inventariseren wat je hebt uitstaan aan prospects, offertes en gegunde opdrachten, breng je je salespijplijn (aantal potentiële klanten en omzet) in kaart en weet je wat je nog aan acquisitie (klanten werving) te doen staat. Regelmatig spar ik met deze ondernemers over hun te voeren strategie, resultaten, leads en vervolg stappen. Met als gevolg een pijplijn gevuld met warme contacten, leads, prospects en offertes. En dus een tool waarmee je inzicht in de omzetverwachting per maand krijgt. Maar ook een tool die je aan je doelstellingen kunt koppelen en strategisch kunt inzetten. Nieuwsgierig? KLIK HIER voor  meer informatie over mijn 1-op-1 trajecten.

Mijn wens voor jou is, dat al jouw sales doelstellingen voor 2016 worden gerealiseerd. Om je op weg te helpen, heb ik als verrassing een klein:    voor je. Pak maar snel uit!

Wil je nog meer blogs ontvangen? Meld je aan voor de JOS Post

Oh ja, ik vind het fijn als je reageert op mijn JOS POST.

– Joyce


Wat zijn jouw doelstellingen voor 2016? En hoe ga je die bewerkstelligen?