5 voorbeelden van een goede openingszin

De openingszin, datgene wat je zegt na de begroeting, is van cruciaal belang bij een telefonisch acquisitiegesprek. Als je in de eerste 30 seconden niet de aandacht van jouw gesprekspartner weet te winnen, is je kans verkeken bij telefonische acquisitie. Bedenk daarom goed hoe je het gesprek aanvangt. Dit begint al met de begroeting door jouw gesprekspartner vanaf het eerste moment te erkennen.

Dus zeg niet:

  • “U spreekt met <jouw naam> van <organisatie>”

Maar vraag:

  • “Spreek ik met <naam cp> van <organisatie>?”
  • “Ik ben op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor <onderwerp> binnen <organisatie>. In hoeverre ben ik dan bij u aan het juiste adres?”

Tijdens een goed verkoopgesprek is vooral de ander aan het woord en gaat het over zijn/haar dagelijkse bezigheden en probleemstellingen. Een goede “verkoper” houdt geen betoog over zichzelf, dan wel zijn/haar dienst of product, maar verstaat de kunst van het luisteren en (door)vragen. Door jouw gesprekspartner zo snel mogelijk aan het woord te krijgen en te houden, achterhaal je zijn/haar behoefte. Wat wil hij/zij graag opgelost zien? Pas als jij deze behoefte kent, kun je jouw oplossing aandragen en kun je jouw product/dienst “verkopen”.

Hoe krijg je de ander aan het woord?

  1. Zet jouw gesprekspartnert centraal (en niet jijzelf!)
  2. Maak de formulering van de openingszin zodanig cryptisch, dat jouw gesprekspartner aan het denken wordt gezet over wat er nu precies bedoeld wordt en benieuwd wordt naar wat er nog meer volgt.
  3. Sluit altijd af met een open vraag. Zo’n open vraag begint altijd met Wie/Wat/Hoe/Wanneer/Welke/etc.

Op deze manier leg je altijd de bal bij de ander en nodig je jouw gesprekspartner uit om met jou in gesprek te gaan.

5 voorbeelden van een goede openingszin:

  • Afgelopen maandag heeft u van ons een brief ontvangen over <onderwerp>. In hoeverre bent u vanuit uw positie als <functie> betrokken bij dat onderwerp?
  • Laatst was in het nieuws de afnemende/toenemende groei binnen uw branche en dat triggerde mij. In hoeverre herkent u dit beeld binnen <organisatie>?
  • Afgelopen week stond er in de krant een interessant artikel over <onderwerp>, waardoor ik aan <organisatie> moest denken. In hoeverre bent u vanuit uw positie als <functie> betrokken bij dat onderwerp?
  • Op uw website wordt gesproken over <onderwerp>. In hoeverre bent u vanuit uw positie als <functie> betrokken bij dit onderwerp?
  • Op uw website staat dat u een MVO onderneming bent. In hoeverre wordt dit in uw organisatie gewaarborgd?

Koud bellen kun je leren! Wil jij dit ook? Vraag naar de mogelijkheden, dit kan in een kleine groep maar ook 1-op1.

 

Wil je nog meer blogs ontvangen? Meld je aan voor de JOS Post

Oh ja, ik vind het fijn als je reageert op mijn JOS POST.

– Joyce


Hoe open jij een gesprek?