Heb jij de wow-factor?

 

  • Wat doe jij anders dan jouw concurrenten?
  • Waarom willen klanten bij jou kopen en blijven kopen?
  • Wat is jouw meerwaarde?

Het antwoord: “omdat ik de beste / snelste / goedkoopste / etc. ben” volstaat dan niet., want ik mag hopen dat je de beste kwaliteit levert en de prijs mag geen trigger zijn. Dus, wat maakt dat klanten voor je kiezen en bij je willen blijven?

 

Hoe creëer je een WOW-factor?

Een mooi voorbeeld is het verhaal van Jason Evers van Coastline Window Cleaning Inc. Hij was vorige week één van de sprekers op een marketing en branding event in Amsterdam. Jason is in zijn studententijd begonnen met het lappen van ramen. Hij ging toen samen met een vriend van deur naar deur op zoek naar klusjes. Nu 15 jaar later is zijn bedrijf uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Een inspirerend verhaal over positionering, weten wie je klant is en hoe je dit allemaal kunt inzetten voor je marketing en branding.

Wat doet Jason Evers dan anders?

Zijn succes begon toen Jason besefte dat hij zich niet moest richten op huizen met de smerigste ramen, maar juist op huizen met de schoonste ramen. Want… de eigenaren van huizen met smerige ramen hebben te weinig geld of zien de noodzaak voor schone ramen minder in. Juist eigenaren van huizen met schone ramen zijn gefortuneerd en vinden het heel belangrijk dat hun ramen schoon blijven. Ineens zat Jason niet meer in de “windows cleaning”-business, maar in de “restoring views”-business.

Klantenbinding kun je creëren

Het vinden van klanten is één ding, maar een duurzame relatie opbouwen met je klanten is een ander verhaal. Jason vroeg zich af hoe hij deze nieuwe klanten aan Coastline Window Cleaning Inc kon binden, zodanig dat hij niet bang hoeft te zijn dat zij zullen “overlopen” naar de eerstvolgende concurrent, wetende dat zijn concurrenten net als zijn glazenwassers hun stinkende best doen om schone ramen op te leveren. Goed kijkend naar zijn klanten besefte Jason dat zijn nieuwe klanten vooral dames van 55+ jaar met kleine hondjes betrof. Vanaf dat moment stond in al zijn reclame uitingen een klein hondje. Maar hij ging nog verder. De glazenwassers kregen een zak met hondenkoekjes mee en op de klanten kaart liet hij de naam van de hondjes noteren. En in plaats van dat de glazenwasser door blaffende honden worden opgewacht, creëren ze een sfeer waarin ze worden begroet met kwispelende staartjes. Ik geloof niet dat de hondjes (en dus hun vrouwtjes) nog van glazenwasser willen veranderen.

WOW !!!

 

 

Wil je nog meer blogs ontvangen? Meld je aan voor de JOS Post

Oh ja, ik vind het fijn als je reageert op mijn JOS POST.

– Joyce


Wat is jouw wow-factor? Ik ben benieuwd!