12 tips voor een succesvol nieuwsbrief

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt beschouwd:

  1. Aan de hand van een lange lijst met criteria beoordelen spamfilters of je nieuwsbrief als spam wordt gekwalificeerd. Op elk criterium scoort je nieuwsbrief punten; heb je te veel punten, dan krijgt je nieuwsbrief de kwalificatie spam.Elke provider en elk spamfilter hanteert een ander algoritme. Hierdoor kan het gebeuren dat een nieuwsbrief door de ene provider wel en door een andere provider niet wordt tegengehouden. Te strak afgestelde spamfilters houden nogal eens ten onrechte nieuwsbrieven tegen (‘false positives’).Naast spamfilters kunnen je relaties je nieuwsbrief ook als spam markeren. Dit verslechtert je verzendreputatie en kan ervoor zorgen dat spamfilters nog strakker worden afgesteld. Voor je relaties is vooral een relevante inhoud en de juiste frequentie van belang.
  2. Verstuur nieuwsbrieven alleen aan “goede” relaties.
  3. Wettelijk mag je nieuwsbrieven alleen versturen aan bestaande klanten en/of relaties die hiertoe vooraf expliciet toestemming hebben gegeven.
  4. Gebruik als afzendadres een mailadres van je organisatie.
  5. Werk eventueel met segmenten. Pas de inhoud van je nieuwsbrief aan voor je verschillende doelgroepen
  6. Vermijd spamgevoelige onderwerpen. Besteed niet of nauwelijks aandacht aan typische spamonderwerpen als porno, viagra drugs, casino, schulden, medicijnen, medische behandelingen, etc
  7. Neem voldoende tekst in je nieuwsbrief op. Een te lage tekst/afbeelding-ratio scoort negatief bij spamfilters. Richtlijn is 1 alinea tekst per afbeelding. Verstuur nooit alleen afbeeldingen, of naar verhouding veel te grote afbeeldingen.
  8. Gebruik ook in je nieuwsbrief niet onnodig hoofdletters, spaties, leestekens of vreemde karakters. Schrijf niet: UITNODIGING op …
  9. Schrijf correct Nederlands
  10. Personaliseer je nieuwsbrief. Zet boven je nieuwsbrief een gepersonaliseerde aanheft (Beste Jan, Geachte heer de Jong)
  11. Verwijs naar je eigen website
  12. Vraag relaties je afzendadres op te nemen in hun adresboek