10 waardevolle acquisitie tips – nieuwe klanten werven

  1. Creëer bezoekers op jouw website. Door in al jouw berichten een link naar je website te vermelden, ontstaat er verkeer naar je website. Denk hierbij aan blogs, nieuwsbrieven, social media, etc, etc. Dit is tevens goed voor je vindbaarheid in Google.
  2. Blijf in contact met je (ex) klanten en prospects. Zo hoor je waar ze nu staan en waar ze naar toe willen. En zo kun je hen ook vertellen over jouw eigen ontwikkelingen.
  3. Organiseer events en volg ze op. Middels het organiseren van events, zoals webinars, seminars, roundtables, etc. wordt je gezien en bouw je een expert status op. Door na afloop te vragen om feedback, hoor je hoe ze jouw event hebben ervaren en waar er eventueel nog verbeter mogelijkheden zijn, maar nog belangrijker: je kunt gelijk checken of al hun vragen beantwoord zijn en in hoeverre er behoefte is aan een vervolg.
  4. Adverteer. Aandacht in de media werkt goed voor je zichtbaarheid. Dit kan zowel online (bijvoorbeeld via social media kanalen) als offline (zoals in een lokale krant, niche tijdschrift, vakblad, op lokale TV, etc.) Gebruik alleen die kanalen waar jouw doelgroep bereikbaar is. Waar halen zij hun informatie vandaan?
  5. Referral (aanbeveling) beleid opstellen. Klanten werven is 1 ding, klanten behouden en hen tot jouw ambassadeur maken is een tweede. Hoe mooi is het niet als jouw ambassadeurs jou aanbevelen aan hun contacten en zo klanten aandragen. Door hier beleid (procedures) op te maken, kun je dit proces versnellen en “sturen”.
  6. Zakelijk netwerken. Als je wilt kun je iedere dag wel naar een netwerkborrel, seminar, beurs, workshop, etc. gaan. Ook zijn er diverse ondernemers verenigingen waarvan je lid kunt worden. Allemaal waardevol, maar tegelijk ook tijdrovend. Daarom is het van belang om te kijken welk zakelijk netwerkevent bij je past en nog belangrijker, waar je de meest waardevolle contacten kunt opdoen.
  7. Deel promotiemateriaal uit op events. Gebruik vooral materiaal wat op bureau’s gezet wordt of wat veel gebruikt wordt. Zo komt jouw naam geregeld in het vizier.
  8. Bied een eerste gratis kennismaking aan.  Dit is een laagdrempelige manier om in contact te komen met potentiële klanten. Belangrijk is, dat je eerst geeft en kennis deelt. Door met hen in gesprek te gaan, hoor je wat er speelt en wat er voor nodig is voor een volgende stap.
  9. Stel een lijst samen van alle (lokale) bedrijven die binnen jouw niche vallen. Dit is jouw doelgroep en dus potentiële klanten. Wie is de juiste contactpersoon en ken je hem/haar al persoonlijk? Zo niet: Hoe kun je met hem/haar in contact komen en waarom kennen ze jou (nog) niet?
  10. Marktonderzoek. Het is belangrijk om met jouw doelgroep in gesprek te gaan. Het afnemen van een enquête is een mooie manier om bijvoorbeeld te horen wat de behoeftes en de trends zijn.

Wil je nog meer tips ontvangen? Meld je aan voor de JOS Post


Oh ja, ik vind het fijn als je reageert op mijn JOS POST.

– Joyce


Heb jij nog tips? Wat doe jij om nieuwe klanten te werven? Ik ben benieuwd!